آشنایی با اصطلاحات چاپ و بسته بندی

چاپ افست

در چاپ افست (offset printing) طرح چاپ بر روی صفحه فلزی ( زینک ) به وسیله مواد شیمیایی حساس به نور  منتقل می شود که این مواد ، مرکب چاپ را به خود جذب می کنند. دستگاه چاپ افست دارای سه سیلندر می باشد که زینک را بر روی سیلندر اول بسته و طرح روی زینک با فشار بر روی سیلندر  لاستیکی دوم می افتد . کاغذ بر روی استوانه سوم می پیچد و در اثر تماس با سیلندر دوم ، طرح روی سیلندر بر روی کاغذ چاپ می شود.

از این روش چاپ بیشتر جهت چاپ کاغذ و مقواهای دارای کیفیت بالا که سطح کاملاً صاف و بدون پرز دارند استفاده می شود. در چاپ مقوای ایندربورد که بیشتر در تولید جعبه سیب زمینی ، جعبه همبرگر ، جعبه سوخاری و جعبه ساندویچ استفاده می شود. چاپ مقوای بهداشتی که در تولید جعبه پیتزا بیشتر استفاده می شود نیز امکان پذیر می باشد.

در چاپ کاغذهای با گرماژ پایین به مانند کاغذ تحریر و کاغذ کرافت که در تولید پاکت کرافت ، کف سینی ، پاکت ساندویچ و پاکت همبرگر مورد استفاده قرار میگیرد نیز می توان از این روش چاپ بهره برد. 

چاپ آفست

چاپ فلکسو

در چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی (Flexography)  از صفحه انعطاف پذیری به نام کلیشه استفاده می شود که از جنس ژلاتین بوده و قسمتهایی از طرح که دارای رنگ میباشد بر روی کلیشه برجسته می باشد. دستگاه فلکسو دارای یک سیلندر  رنگ می باشد که در استخر رنگ غلط میخورد و از طرف دیگر با سیلندر بزرگتری که کیشه بر روی آن چسبانده شده در تماس می باشد و نواحی برجسته بر روی کلیشه رنگ روی سیلندر اول را برداشته و به کاغذی که از زیر سیلندر دوم عبور می کند منتقل می کند. این عمل برای هر رنگ تکرار می شود.این چاپ کیفیت پایین تری نسبت به چاپ افست دارد و بیشتر جهت چاپ بر روی کارتن ومقواهای با گرماژ بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

چاپ فلکسو

چاپ سیلک

 در چاپ سیلک (screen printing) از یک شابلون استفاده می شود و با عبور رنگ از این شابلون چاپ صورت می گیرد. شابلون از یک قاب که توری بر روی آن نصب شده تشکیل شده به وسیله موادی به نام امولسیون نواحی بدون رنگ پوشانده می شود و مانع عبور رنگ از توری می شود. با کشیدن رنگ بر روی توری ، رنگ از قسمت هایی که توسط مواد امولسیون پوشیده نشده از توری عبور کرده و به جسمی که زیر توری قرار دارد منتقل می شود. از این روش بیشتر برای چاپ اجسامی که قابلیت در دستگاه چاپ افست و فلکسو را ندارند به مانند چاپ لیوان ، پارچه و … استفاده می شود. جهت چاپ بر روی مقوا و کاغذ به دلیل هزینه پایین چاپ سیلک نسبت به چاپ افست نیز از این روش استفاده می شود.

چاپ سیلک

گرماژ

در صنعت کاغذ به چگالی سطحی کاغذ ( واحد جرم به مساحت ) ، گرماژ  (Grammage ) گفته می شود. جهت محاسبه گرماژ کاغذ و یا مقوا می توان وزن یک متر مربع از آن را وزن نمود. 

تمپلات

 در صورتی که تمام سطح کار دارای رنگ باشد و میزان رنگ به کار رفته در طرح صد در صد باشد به اصطلاح طرح تن پلات یا تمپلات می گویند.

جعبه پیتزا دسته دار