آشنایی با انواع کاغذ

کاغذ و تاریخچه آن

کاغذ محصولی است که از درختان مخروطی و درختانی که چوب نرمی دارند تهیه می شود. این درختان بوسیله مواد شیمیایی و یا با آسیاب هایی که چوب را با آب آسیاب می کنند ، ماده لیگنین (lignin) را از چوب خارج می کنند.

چوب آسیاب شده به شکل خمیر در می آید. پس از تمیز شدن خمیر بر روی صفحات مشبک که دارای حفره های ریزی است پهن می شود و بوسیله دستگاه های پرس به یک لایه نازک تبدیل می شود. سپس به وسیله دستگاه های وکیوم و خشک کن آب داخل لایه خمیر کرفته شده و به یک لایه کاغذ تبدیل می شود.

از انواع کاغذ که بیشتر در صنعت چاپ استفاده می شود می توان به کاغذ کرافت ، کاغذ پرینت (کاغذ تحریر) ، کاغذ کاهی و کاغذ مومی اشاره نمود.

انواع کاغذ

کاغذ کرافت

کرافت یک واژه آلمانی و به معنای مقاوم می باشد. این کاغذ دارای مقاومتی بالا است که از سولفات خمیر پالپ و از گرماژ 40 گرم به بالا تولید می شود.کرافت لیگنین پایین تری نسبت به سایر کاغذها دارد ، که باعث مقاومت مکانیکی بیشتر در برابر پارگی کاغذ می‌شود.

کاغذ کرافت معمولا با رنگ قهوه‌ای و یا کرم می باشد ولی می توان با اضافه کردن مواد رنگ بر به رنگ سفید در بیاید. این کاغذ جهت بسته بندی پوشاک ، میوه و سبزیجات ، مواد غذایی و همچنین در تولید ورق کارتن ، جعبه و پاکت کرافت مورد استفاده قرار می گیرد.

کاغذ کرافت دارای قدرت جذب رطوبت بالایی می باشد این کاغذ به دلیل اینکه هیچ گونه روکشی ندارد در اثر تماس با رطوبت و روغن سریعاً مقاومت خود را از دست می دهد.از کاغذهای کرافت ایرانی می توان به کاغذ پارس ، مازندران و تبریز اشاره نمود. چاپ بر روی این کاغذ به دلیل پس زمینه تیره کمی با تغییر رنگ همراه می باشد.
این کاغذ به دلیل قیمت مناسب و مقاومت کششی خوبی که دارد در تولید انواع پاکت بیرون بر ، پاکت فست فود ، پاکت قاشق و چنگال و کف سینی استفاده می شود.

کاغذ پرینت (کاغذ تحریر)

این یک کاغذ معمولی می باشد که هیچ گونه ضایعات چوب در آن وجود ندارد و بسیار سفید می باشد. این کاغذ دارای گرماژ 70 گرم می باشد و به کاغذ کپی نیز شناخته می شود. کاغذ تحریر با گرماژهای 40 الی 120 گرم را می توان چاپ نمود.
این کاغذ پرمصرف ترین کاغذ مورد استفاده در صنعت چاپ و بسته بندی می باشد. از کاغذ تحریر در چاپ کتاب ، فرم های اداری ، پاکت بیرون بر ، پاکت ساندویچ ، کف سینی ، کاتالوگ ، مجله و غیره استفاده می شود.

در صنایع بسته بندی بیشتر در تولید پاکت مورد استفاده قرار می گیرد.کاغذ تحریر به دلیل قدرت جذب بالای جوهر ، سفید بودن و مقاومت کاغذ بهترین گزینه جهت چاپ می باشد. هر چه گرماژ کاغذ بالاتر باشد ، مقاومت کاغذ بالاتر می رود. چاپ طرح های تمپلات بر روی کاغذ تحریر نسبت به کرافت و دیگر کاغذها از کیفیت بالاتری برخوردار است.

کاغذ رنگی

کاغذ رنگی یا کاردستی همانطور که از نام آن مشخص است مناسب ساخت کاردستی می باشد. این کاغذ را می توان در سایزهای A3 , A4 و A5 و همچنین در رنگ های متفاوتی تهیه نمود. این کاغذ دارای سطحی پرز دار و کمی زبر دارد. کل بافت این کاغذ رنگی می باشد که با برش کاغذ قابل مشاهده می باشد.
این کاغذ مناسب ساخت کاردستی می باشد ولی رنگ آن برای مدت طولانی باقی نمی ماند.

کاغذ رنگی

کاغذ کاهی

در واقع کاه همان ساقه گیاهانی مانند گندم ، برنج و یا نی می باشد. با خمیر کردن کاه و صاف کردن و عمل خشک کردن می توان به یک ورقه از کاغذ کرافت دست یافت. کاغذ کاهی به دلیل ساده بودن فرآیند تولید و ارزان بودن مواد اولیه جزء ارزانترین کاغذها می باشد. از این کاغذ جهت بسته بندی مواد غذایی ، میوه ، چک نویس و یا چاپ هایی که کیفیت در آن مطرح نیست استفاده می شود.